onsdag 3 mars 2010

Morbror Sigurd.

Idag har min morbror Sigurd dött. Han somnade in i morse, 80 år gammal.
Även fast vi inte har pratat på flera år och jag inte hade ngn kontakt med honom så känns det såklart väldigt sorgligt.
Jag har många härliga minnen av min farbror Sigge, från när jag var liten. Eftersom han bodde på undervåningen hos min mormor så var jag nere och hälsade på honom titt som tätt. (när vi var uppe i Idre)
Sigge satt ALLTID och rökte och drack folköl. Hans källare svämmade över av tomburkar. Jag och min "kusin" Sara brukade få en påse var så vi kunde panta och köpa godis för pengarna. Godiset smögåt vi bakom ICA.
Jag ritade teckningar som han ville köpa, en gång köpte han en teckning för 100:-, det var MYCKET pengar på den tiden. Jag var överlycklig, det var första ggn jag fått en hundralapp, någonsin.
Sigge hade två hundar, Bamse, som var världens snällaste, och Sita, som inte var lika snäll. En ggn bet hon mig i fingret så jag fick en stor varblåsa. När vi kom hem till Uppsala så skar syster Ulla sönder den, UTAN bedövning!! Jag förlät aldrig den hyndan.
Jag kom ihåg att Sigge hade en massa fina tavlor och prydnadssaker som jag brukade titta om och om igen på. Sigge hade väldigt ofta stickade västar på sig och bakåt kammat hår. Jag minns hans lukt.

Idag går mina tankar till mamma och moster Gunhild. Även till Katta och Krista( Sigges barn).

Vila i frid Sigge!

1 kommentar:

Ninni sa...

Visst är de ganska kul Jennie att vi bara har roliga minnen av Sigge :)
Han frågade alltid om jag ville ha en "bubbla" när jag kom å hälsade på honom :)) Vet du vad det var för nåt han menade då?